PROIZVODNJA I SERVIS JARBOLNE I PALUBNE OPREME

JARBOLI, KONOPI, OPUTA, SAJLE, TONDINI

 
 
Aspar-rigging

OPUTA - SAJLA - ODRŽAVANJE

Pogodna za izradu opute zbog svoje fleksibilnosti, čvrstoće, raznolike primjene i završnih terminala. Bez obzira koristite li 1x19 ili Dyform sajlu s konusnim terminalima ili terminalima za uprešavanje, redoviti pregledi su neophodni kako bi se produžio vijek trajanja sajli.
 
Pregled
Pri pregledavanju sajli i pripadajućih završnih terminala treba obratiti pažnju na znakove korozije. Zahvaljujući slijevanju vode niz sajlu, donji terminali pokazuju ove znakove prije same sajle. Voda i nečistoća koje se nakupljaju u donjim terminalima prouzročuju koroziju unutar samog terminala, samim time ugrožavajući i sajlu unutar terminala.
 
Uprešani terminali
Snažan i efikasan način izrade završnog dijela sajle pomoću uprešavanja sajle na terminal. Ako se prešanje obavi stručno, sa svake strane terminala ostaju dvije «linije» koje izgledaju kao izdignuti greben zaobljenih rubova (normalno i uobičajeno za ovaj način prešanja).
Ako se terminal preša nekoliko puta, ovi rubovi će se izgladiti, ali pri tome dolazi do kaljenja materijala (materijal postaje pretvrd), što rezultira većom vjerojatnošću loma i dovodi do stvaranja mikroskopskih pukotina u kojima se počinje javljati korozija.
Pri pregledu uprešanih terminala, treba obratiti naročitu pažnju na unutarnje rubove koji dolaze u dodir sa sajlom. Ako uočite pukotine, one su pokazatelj da je unutar terminala prisutna korozija. Preporučljivo je spoj ispitati vizualno ili testom boje kako bi bili sigurni da je spoj još uvijek siguran za korištenje (u prosjeku je to još 1-2 godine).
 
Konusni terminali
Vijek trajanja Norseman konusnih terminala uglavnom je duži od same sajle. Međutim, preporučljivo je promijeniti unutarnji konus prilikom svakog pregleda. Vrlo je važno pregledati unutarnju šupljinu kako bi se uočili znakovi moguće istrošenosti ili pukotine koje zahtijevaju promjenu cijelog terminala, ali i pripadajuće sajle. Pažljiv vizualni pregled omogućit će duži vijek trajanja konusnih terminala.
 
Sajla
Pregled sajli može se napraviti vizualno s pažnjom usmjerenom na prisutnost korozije, promjenu boje, pojavu pukotina, stanje spoja sajle i terminala. Hrđa na sajli pojavljuje je zato što se ona slijeva niz sajlu iz gornjih terminala. Posebnu pozornost treba obratiti na slomljene i izlizane niti. Preporučljivo je promijeniti sajlu ako se uoči puknuće niti.
 

OPUTA-SAJLA

Postoje mnogi čimbenici koje treba uzeti u obzir pri procjeni trajnosti opute od sajle koja se danas koristi na modernim jarbolnim sustavima.
Najznačajniji čimbenici su:
  • Vrijeme i/ili milje u plovidbi – osnovno pravilo, izvršiti STUPANJ C pregled (vidi tablice održavanja), jarbola i opute nakon maksimalno 40.000 prijeđenih milja ili svakih 6 godina. Raspored opsežnog održavanja mora uključivati pregled jarbola, sajli i svih završnih terminala. Preporučljivo je promijeniti navojne terminale nakon maksimalno 40.000 milja ili 6 godina. Navojni terminali mogli bi izdržati još nekoliko godina, ali je isplativije promijeniti njih nego jarbol i cjelokupnu oputu.
  • Opterećenje sajle u odnosu na prekidnu čvrstoću – serijske i izvanserijske jedrilice uglavnom imaju veliki sigurnosni faktor u izradi opute jer se koriste predimenzionirani promjeri sajli. Radno je opterećenje u normalnim uvjetima 15-25% prekidne čvrstoće. Međutim, neki proizvođači koriste manje promjere sajli kako bi smanjili ukupni trošak proizvodnje.
  • Ekstremni uvjeti jedrenja – ako se često plovi u ekstremnim vremenskim uvjetima, vijek trajanja sajli znatno se smanjuje. Što je veće opterećenje opute, manji joj je vijek trajanja.
  • Način održavanja opute – redovita kontrola, održavanje i ispiranje završnih terminala slatkom vodom rezultirat će dužim vijekom trajanja opute.
 
Utjecaj vanjskih uvjeta na oputu
Bitan čimbenik u vijeku trajanja opute su izloženost vanjskim uvjetima. Ako je plovilo u području znatnog onečišćenja zraka, to će rezultirati kraćim vijekom trajanja jarbolnog sustava. Učestalo čišćenje i pregled mora biti dio uobičajenog rasporeda održavanja (STUPANJ A – vidi tablice održavanja).
 
Pregled T-terminala
Završni terminal koji se vrlo često koristi pri izradi opute od sajli je T-terminal. Ovaj terminal zahtijeva detaljan pregled i česte promjene. Zahvaljujući dizajnu, predstavlja jedan od rijetkih terminala koji imaju puno manju trajnost u odnosu na puni profil ili sajlu. Pri pregledu T-terminala obratite pažnju na pukotine na unutarnjoj strani savijenog dijela jer je to mjesto najvećeg zamora materijala. T-terminale trebalo bi mijenjati jednom godišnje, ovisno o upotrebi, prijeđenim miljama i uvjetima jedrenja.

Naša procjena vijeka trajanja na osnovi klimatskih varijabli i saliniteta mora:
  • Maksimalne temperature zraka i salinitet – 5-10 godina
  • Prosječne temperature zraka i salinitet – 10-15 godina
  • Jezera i rijeke – 15-20 godina
 
 
   
ASPAR-RIGGING 2012 --- web by SpinMedia
www.corderie-lancelin.fr www.navtec.net www.z-spars.com www.reckmann.com www.antal.it www.bamar.it www.nirvanabv.com www.wichard.com www.axxoncomposites.com www.lewmar.com www.profurl.com