PROIZVODNJA I SERVIS JARBOLNE I PALUBNE OPREME

JARBOLI, KONOPI, OPUTA, SAJLE, TONDINI

 
 
Aspar-rigging

OPUTA - VLAKNA - ODRŽAVANJE

Jedna od osnovnih razlika između punih profila, sajli i vlakana (Kevlar, PBO) je velika osjetljivost vlakana na vanjske utjecaje. Tijekom vremena, vanjski uvjeti slabo utječu na strukturu punih profila. Međutim, isti vanjski uvjeti mogu znatno smanjiti trajnost opute od vlakana.
 
UV zračenje i prirodni uvjeti
Ako škota ili podigač prelaze preko opute od vlakana, s vremenom će istrošiti vanjsku košuljicu ili čak i samu jezgru. U ovom slučaju vlakna su direktno izložena vanjskim uvjetima, UV zračenju i vlazi, što rezultira njihovim propadanjem. Izloženost vlakana, bilo vidljivoj ili UV svjetlosti dovodi do njihova propadanja, gubitka čvrstoće i potencijalnog loma. Visoka relativna vlaga pri visokim temperaturama može s vremenom dovesti do slabljenja čvrstoće vlakana. S obzirom da su prirodni uvjeti sveprisutni, od izuzetne je važnosti redovito pregledati oputu od vlakana kako bi se što ranije primijetila oštećenja zaštitne košuljice, što dovodi do izloženosti samih vlakana.
 
Pregled
Pregled opute od vlakana je ključan za sigurnu i dugotrajnu upotrebu opute od vlakana. Rutinski vizualni pregled košuljice i završnih terminala treba se učestalo provoditi kako bi im se povećao vijek trajanja. Tijekom jedrenja ili regata ova vrhunska oputa treba se kontrolirati svaki dan.
• Potrebno je obratiti pozornost na znakove oštećenja, abrazije ili lomova košuljice kako bi se spriječilo štetno djelovanje UV zračenja na samu jezgru. Osim toga, važno je obratiti pozornost i na završne terminale. Tijekom vremena pod utjecajem topline moguća je pojava povlačenja košuljice na spoju s završnim terminalom. Ova situacija je sasvim normalna i ne predstavlja alarmantni problem jer ispod zaštitne košuljice postoji unutarnji izolacijski sloj ljepila. Međutim, usprkos postojećem sloju ljepila potrebno je svakodnevno kontrolirati nastalu situaciju.
• Ako na oputi od vlakana koristite «bi-conic» završne terminale, bitno je napomenuti da ih prilikom pregleda nije potrebno otvarati. Za razliku od punog profila, u ovom slučaju ne postoji glava unutar šupljine, a konus koji drži cijeli sistem na okupu je fiksan. Otvaranje terminala rezultirat će lomom tvornički postavljene izolacije, postavljene radi zaštite unutrašnjih vlakana od vanjskih uvjeta.
• Međutim, na samom terminalu postoje radni metalni dijelovi slični onima na oputi od punih profila. Ovi metalni dijelovi moraju se redovito pregledavati, pri čemu treba obratiti pažnju na istrošenost, iskrivljenost, koroziju i pukotine.
• Ako na oputi od vlakana koristite «Z system» tehnologiju, važno je kontrolirati karbonsku zaštitu terminala kako bi se što ranije uočile moguće pukotine uzduž zaštite ili otvori unutar izolacije od ljepila. Ova zaštita sprečava štetnost vanjskih utjecaja (UV zračenje, vlaga).
• Završni terminal koji se vrlo često koristi u izradi opute od vlakana je T-terminal. Ovaj terminal zahtijeva detaljan pregled i česte promjene. Zahvaljujući dizajnu predstavlja jedan od rijetkih terminala koji imaju puno manju trajnost u odnosu na puni profil ili sajlu. Pri pregledu T-terminala obratite pažnju na pukotine na unutarnjoj strani savijenog dijela jer je to mjesto najvećeg zamora materijala.
• T-terminale trebalo bi mijenjati jednom godišnje, ovisno o upotrebi, prijeđenim miljama i uvjetima jedrenja.
 
Trajnost PBO-a
Na osnovi iskustva, za PBO koji je redovito pregledavan i ne pokazuje znakove oštećenja može se očekivati sljedeće (ovisno o uvjetima u kojima je korišten):
• Ako je maksimalno opterećenje manje od 25% specificirane radne snage (bočne sartije),
preporučujemo njihovu promjenu svakih 26000-30000 milja ili svake 3 godine.
• Ako je maksimalno radno opterećenje veće od 25%, ali manje od 35% specificirane radne snage,
(pramčani i krmeni štraj), preporučujemo njihovu promjenu svakih 17.000-20.000 milja ili svake 2 godine.
 
Trajnost Kevlara
Na osnovi iskustva, za Kevlar koji je redovito pregledavan i ne pokazuje znakove oštećenja, može se očekivati sljedeće (ovisno o uvjetima u kojima je korišten):
• Ako je maksimalno radno opterećenje manje od 40% specificirane radne snage opute,
preporučujemo njihovu promjenu svakih 26.000-30.000 milja ili svakih 4-6 godina.
 
 
   
ASPAR-RIGGING 2012 --- web by SpinMedia
www.corderie-lancelin.fr www.navtec.net www.z-spars.com www.reckmann.com www.antal.it www.bamar.it www.nirvanabv.com www.wichard.com www.axxoncomposites.com www.lewmar.com www.profurl.com